Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Války už bylo dost!

Příběhy hrdinů, kdo je rád neposlouchá. Jsou vzorem i příkladem, že člověk má bojovat za svou věc, za svou zem. Hrdina hájí svou čest a nevzdává se. Nedovolí zlu projevit jeho sílu.

Válka. Zmařené životy, zničené domovy, pokořené národy. Tisíce příběhů těch, kteří ji zažili na vlastní kůži. Někteří namítají, samá válka. Byly, jsou a budou stejně tak dlouho, jako lidé a jejich omezenost, touha po moci, území, majetku, touha ovládat, podrobovat si, jejich náboženský fanatismus.

Nikdy nepřestanu obdivovat obyčejné kluky, muže, kteří museli nechat práci, školu, dali jim uniformu a zbraň a poslali do války. Mnozí ani neuměli pořádně zacházet se zbraní, ale kdo se jich ptal?

Když jsem byla dítě, slyšela jsem vyprávění mužů, kteří se ocitli ve válce a museli bojovat. Dodnes mi zůstalo v živé paměti. Příběhy, které posílí a připomenou, jak báječně se dnes máme.

Operace Market Garden. Vzpomínky z druhé světové války.

„Němci urputně bránili postup amerických a britských vojsk. Byly to asi ty nejkrvavější boje, co jsme do té doby zažili. Britové se chovali naprosto klidně i pod palbou. Přišel ke mně britský důstojník a sedl si vedle mne, jako bychom byli u mne v obýváku a povídá: „Cigaretu kámo?“  Celou dobu jsme postupovali s Brity, takže oni měli naše cigarety a my zase museli kouřit ty jejich. Vzal jsem si od něj cigaretu a říkám: „Kde jste se tu sakra vzali?“  On říká: „Ten zatracenej nácek mi zničil ten můj podělanej tank.“ Podíval jsem se nahoru a viděl jsem, že tank dostal přímý zásah, je celý v plamenech a on sedí dole a povídá si se mnou, jakoby byl u mne doma. Všichni Britové byli naprosto klidní. Nikdy jsem nepochopil, jestli to mají v povaze nebo jestli si už na válku takhle zvykli.“

„Na kraji města byla britská protivzdušná baterie, zrovna pod palbou německých tanků. Najednou jsem si všiml, že na jedné bedně sedí dva britští vojáci a vaří si kotlík čaje. Všude duněla palba a lítaly granáty. Povídám: „Vždyť vás to zabije.“ Jen jsem to řekl, tlaková vlna z granátu mě hodila na stranu a já koukám, že z těch dvou vojáků, kteří si vařili čaj, zbyly jen cáry. Přísahám, že jim to muselo přistát doslova v klíně a přísahám, že za deset minut se tam podívám znovu a na zbytcích té bedny sedí další dva vojáci a vaří si čaj. Povídám: „Co kruci všichni takhle riskujete.“ A ten britský voják na to: „Víš amíku, tahle válka jen tak neskončí, tak proč si nedat šálek čaje.“ Kdyby mi tohle vyprávěl někdo jiný, kdybych to nezažil na vlastní kůži, nikdy bych takovému vyprávění nevěřil.“

Operace Market skočila úspěchem, ale všem bylo jasné, že budou ještě těžší a budou velkou zatěžkávací zkouškou pro britské a americké vojáky. Během operace Market Garden přistálo u Arnhemu přes deset tisíc mužů, ale přes řeku se jich nakonec dostalo dva a půl tisíce. Téměř 6 a půl tisíce vojáků padlo do zajetí při těžkých bojích. Zhruba 1300 jich během operace zemřelo.

Situace Němců byla kritická. Hitler doufal, že se mu podaří využít sporů mezi Pattonem a Montgomerym, které byly známé a že se mu podaří rozdělit angloamerické spojence. Přepočítal se.

„Usadili jsme se u jednoho menšího města. Němci si náš všimli a zahájili mohutnou dělostřeleckou palbu. Dostal jsem rozkaz vykopat si úkryt vedle silnice. Tehdy to pro mne nic neznamenalo, protože jsem nevěřil v Boha, ale pak jsme se přesunuli do města a já jsem tam zahlédl výjev ukřižování Ježíše Krista na skleněné mozaice. Při mohutné německé palbě padla střela blízko mne, padl jsem a byl napůl v bezvědomí, ale z nějakého důvodu jsem byl dost při vědomí na to, aby mi došlo, že nemám helmu. Lezl jsem chvíli po čtyřech a helmu hledal, než jsem si uvědomil, co dělám. Říkal jsem si: „Člověče, co to děláš“, zalezl jsem do kráteru a zůstal v něm, brečel jsem a modlil se k Bohu. Druhý den ráno, vůbec netuším, jak jsem se k té mozaice dostal, stala se velmi zvláštní věc. Všude okolo byly zbořené domy, žádné okno nezůstalo celé a uprostřed té hrůzy tam neporušena, bez jediného cákance bláta stála ta mozaika a tehdy jsem poznal, že existuje nějaká vyšší moc.“

„Postupovali jsme dál. Řekli nám, že před námi je pět divizí, tři normální a dvě Hitlerjugend. A pak zaútočily a já neměl tušení, že jsou tam také děti. Bylo tam mladé děvče a já jí roztrhal, skoro jsem jí rozřízl v půli třicetimilimetrovým kulometem. Pokaždé, když jsme odrazili úder a přešli do útoku, museli jsme mít jistotu, že jsou všichni mrtví. To byla povinnost. Někteří to totiž jen hráli a pak vám stříleli do zad. Spadla jí helma z hlavy a pod ní se objevily dlouhé blond vlasy a já, úplně jsem se roztřásl, nebyl jsem schopný ničeho, jen jsem tam seděl a brečel. Mohlo jí být tak 14 let. S něčím takovým se nežije lehce. To je válka.

„Když jsme se usadili, Němci druhý den ráno přestali s ostřelováním a nás poslali na průzkumnou misi zjistit, kde Němci jsou. Uvízli jsme přitom v jednom jablečném sadu a ostřelovači nás začali trefovat jednoho po druhém. Tak jsme se rozhodli běžet dopředu. Sebral jsem pušku a najednou jsem cítil, jak mi něco horkého projelo nohou. Trefili mě! Jenže strach vám dodá neuvěřitelnou motivaci, udělá s vámi něco, co za normálních okolností nejste vůbec schopni. Vstal jsem a běžel tak pět kilometrů. Měl jsem pocit, že kdyby přede mne postavili zeď, proběhnu klidně skrz. Tohle strach dokáže. Tohle dokáže udělat s lidským tělem. Němci se zmocnili veškerých zásob léků, zdravotnického materiálu i většiny lékařů. Jediné, co bylo, byl jód. Položili mne na stůl a přímo do díry v noze mi stříkli injekci jódu. Vyletěl jsem a povídám: „Hergot, tohle bolí víc, než ta zatracená kulka!“ Po nejnutnějším ošetření jsem se vrátil zpátky do boje.“

„Když jsme konečně dorazili do Orlího hnízda, bylo úplně prázdné. Já jsem na suvenýry nikdy nebyl, ale zaujal mne tam velký bazén. Bylo tam třicet stupňů a bazén vypadal skvěle. Tak jsem shodil batoh a skočil do něj. Jenže v něm byla voda, která tekla z hor, mohla mít tak 15°C. Trvalo mi dobrých pět minut, než jsem popadl dech. Pak přišli kluci a ptali se, jaká je voda. Já říkám: „Skvělá, pojďte taky!“ Asi tři se tam vrhli za mnou, do nejstudenější vody, do jaké jsem kdy skočil, ale mně to vůbec nevadilo.“

„Chtěli jsme se podívat na staré kamarády, které jsme neviděli od invaze, tedy skoro rok, tak jsme vyjeli i když jsme nesměli opustit místo. Jeden seržant pak strašně křičel a vyhrožoval, ale objevil se mladý kapitán a ten řekl: „Hele, tihle kluci si prožili peklo 11 měsíců a to, že neposlechli váš podělanej rozkaz nic neznamená a neodjedu, dokud jim nedáte pokoj. Války už bylo dost!“

Příkladná rodinka třetí říše?

Goebbels a Göring přátelé?

Most přes rozbouřené vody

Autor: Veronika Bujoková | středa 25.9.2013 8:36 | karma článku: 5,46 | přečteno: 293x
  • Další články autora

Veronika Bujoková

Migréna a kofein – je skutečným pomocníkem?

Jak se to vezme. Většina migreniků si ráno s chutí vypije kávu a většina má představu, že silná káva může migrenózní záchvat zadržet. Najdou se i argumenty proti. Kofein skutečně může migréně docela rychle zabránit. Avšak reaguje prostřednictvím závislosti. Mnoho pacientů trpících migrénou pije kávu kvůli nízkému krevnímu tlaku. Na chvíli káva pomůže, ale po dvou až třech hodinách účinek odezní a člověk se cítí ještě hůř než předtím. Blížící se únava vyžaduje další kávu a ta může vést k migréně.

12.2.2014 v 8:36 | Karma: 11,37 | Přečteno: 3167x | Společnost

Veronika Bujoková

Pohřebiště lidských vztahů

Tak jsem se dřív trápila. Co mi kdo řekl a neřekl, co mi kdo vyčetl, kdo mi vynadal, kdo mě ignoroval a jak jsem se měla chovat já. Míša mi řekla, že se přetvařuju, Eva zase, že jsem moc vážná a Vlasta dokonce, že jsem nafoukaná. Mirka se urazila, že jsem si s ní málo povídala.

7.2.2014 v 8:36 | Karma: 13,18 | Přečteno: 514x | Společnost

Veronika Bujoková

Susan na to vyzrála

Od doby, kdy téměř padesátiletá žena vstoupila na jeviště soutěže Britain ́s Got Talent, uplynulo už pár let. Mezitím se tam vystřídalo mnoho dalších. Všichni zažili dlouhé čekání, únavu a stres, někteří se setkali s úšklebky, nesouhlasným mručením či pobavenými pohledy. Jen pár vyvolených zažije pocit slávy. Takové už soutěže jsou.

31.1.2014 v 8:36 | Karma: 14,91 | Přečteno: 574x | Společnost

Veronika Bujoková

Red Bull že dává křídla?

Po staletí se vypráví příběh o jednom vládci, který často zval hosty do svého paláce. Dostalo se jim královského zacházení. Brzy však měli poznat, jak je vládce krutý. Byl pro ně připraven velký pokoj s krásnou postelí. Každý z hostů se však musel přesně vejít do jejích rozměrů. Pokud se nestalo, byly mu nemilosrdně useknuty nohy nebo byl bolestivě natahován. Mnoho jich přišlo o život.

9.1.2014 v 8:36 | Karma: 10,75 | Přečteno: 536x | Společnost

Veronika Bujoková

„Malá Praha“, které slunce přeje

Klikatí se v hustém porostu stromů, pomalu a jistě stoupá. Kdo vytrvá, naskytne se mu pohled z dávných dob. Čas se tu opravdu tak trochu zastavil.

19.12.2013 v 8:36 | Karma: 13,30 | Přečteno: 405x | Fotoblogy
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Finský vládní poslanec se opil a vystřelil. Ponese následky, vzkázala šéfka strany

27. dubna 2024  14:23

Finský poslanec z krajně pravicové Strany Finů, která je součástí nynější vlády, se v pátek zapletl...

Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev

27. dubna 2024  11:45,  aktualizováno  12:14

V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...

KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj

27. dubna 2024

Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...

Sociální nůžky se rozevírají. Češi chudnou, ač pracují, říká antropoložka

27. dubna 2024

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 45 573 korun hrubého, vypočítala Platforma pro...

  • Počet článků 96
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 959x
Mám ráda dobré knihy, dobrou muziku, dobré jídlo, lidi, zvířata, les a řeku. Miluji především rodnou Šumavu. Ráda se učím, ráda pomáhám druhým. Bez zdraví však nic není.
Redaktorka webu www.diety-recepty.cz